Laste oma seadus

Tänane päev kujundab õnneliku homse

Väljaandja: Männimudila laste valitsus

Seaduse kehtivuse lõpp: hetkel kehtiv

Avaldamismärge: 26.aprill 2022

 

I. peatükk - üldsätted

  1. Männimudilas asub laste riik, kus igale lapsele peab leiduma midagi põnevat.

II. Peatükk - põhiõigused, vabadused ja kohustused 

  1. Männimudilaste põhiõigused on olla õnnelik, uudishimulik ja ettevõtlik.

Selleks peab igal lapsel, õpetajal, emal ja isal olema õigused ja kohustused.

  1. Männimudilased peavad saama hästi palju olla õue`s.

III. Peatükk - lapsed

  1. Iga laps tuleb ära kuulata! Õpetaja küsib selgitusi ja aitab arglikumat last, kui ta ei julge ise rääkida.
  2. Iga lapse arvamusega peab arvestama – lapse asjad on tähtsad.
  3. Igal lapsel on õigus õpetaja juttu kuulata, teised lapsed ei tohi segada. Kui jutt ei ole põnev, siis võivad lapsed seda õpetajale öelda.
  4. Lasteaias tuleb teha rohkem katseid.
  5. Kord kuus saab rühma laste esindus valida mängude laost rühmale soovi järgi raamatuid ja mänge. Neid tuleb hoolega hoida!
  6. Lapsed peavad käituma hästi, siis on õpetajal hea tuju. Õpetaja tuju rikkuda ei tohi, sest õpetaja töö on raske. Ta vastutab laste eest. Üldiselt võiksid lapsed olla lihtsalt normaalsed.

IV. Peatükk - õpetajad

  1. Õpetaja peab olema lahke ja heas tujus ning talle peab lastega mängimine meeldima. Ta peab lapsi aitama, jälgima, et nad tülli ei läheks.
  2. Õpetajal peavad olema viisakad riided – pidupäeval võiks õpetaja kanda kleiti, seelikut või pintakut.
  3. Õpetaja peab rääkima vaikselt, kuid mitte liiga vaikselt.
  4. Õpetaja võiks teha lastele iga päev natuke nalja.
  5. Õpetajad peavad tegema lastele rohkem teatrit.
  6. Õpetaja peab hommikul aru saama, kas lapsel on hea või halb tuju.
  7. Õpetaja peab aitama lapsel huvitavat tegevust leida.
  8. Õpetaja peab õpetama lastele, kuidas hoolitseda teiste laste eest.
  9. Õpetaja peab olema vahepeal vaikuses, kuulama muusikat, siis on ta rahulik.

V. Peatükk - direktor

  1. Direktor peab olema tore.
  2. Direktor peab hästi juhtima – tal peab olema vaikus, arvuti ja telefon.
  3. Direktor peab tegema rohkem nalja ja mõnikord lapsi lõbustama.
  4. Direktor peab ka lastega tegema koosolekuid.

VI. Peatükk - ema ja isa

  1. Emal ja isal tuleb äratuskell panna varasemaks helisema, et laps ei hilineks hommingusse (männimudilaste leiutatud uus sõna, ehk hommikuring).
  2. Ema ja isa ei tohi koguaeg kiirustada ja lapsega rääkima alati rahulikult.
  3. Ema ja isa ei peaks lasteaeda liiga vara järele tulema, kuid jälgima, et laps ei jääks lasteaias viimaseks.
  4. Ema ja isa peavad iga päev lapse käest küsima, kuidas lasteaias päev läks, muidu unustab laps ise rääkida mõne tähtsa asja.
  5. Kui eliisis on pahandus ei pea ema ja isa sellest alati välja tegema.
  6. Ema ja isa peavad olema rohkem rõõmsad.
  7. Emal on õigus olla energiline (koristamine, trenn) kui tahab, aga ta peaks rohkem puhkama.
  8. Ema ja isa peavad lapsega käima rohkem koos õues ja eriti lahedates kohtades.

VII. Peatükk - head teod

  1. Kõik tuleb alati rääkida ära ausalt.
  2. Alati tuleb olla viisakas – ütlema tere, head aega, tänan ja palun.
  3. Kui keegi on kurva meelega, siis tuleb teda lohutada, uurida mis juhtus.
  4. Rühmas tuleb teha koosolekuid, kus arutatakse häid ja pahasid tegusid. Tuleb leppida omavahel asjades kokku! Tähtsaid asju tuleb rääkida siis, kui kõik lapsed on rahulikud ja keegi pole „kisalik“ (männimudilaste leiutatud uus sõna, ehk keegi ei kisa).
  5. Igal lapsel on kohustus ise ennast aidata (ütlema endale, et saan hakkama kui proovin).

VIII. Peatükk - pahad teod

  1. Kui laps lööb peab ta istuma laua taga ja mõtlema oma halvale teole. Kindlasti tuleb andeks paluda.
  2. Kui kakeldakse tuleb öelda õpetajale ja direktorile. Kaklejad peavad mõtlema seal ruumis, kus on piisavalt igav - näiteks direktori või juhiabi juures.
  3. Kui laps teeb teisele lapsele sõnadega haiget ei tohi sellest lapsest välja teha, talle tuleb keerata selg. Selle lapsega võiks rääkida alles tükk aega hiljem.
  4. Kisaliku lapse juurest võiksid  teised ära tulla. Kui jonn on lõppenud, siis tuleb rahulikult arutada, mis juhtus.
  5. Kui laps teeb nimelt teisele haiget, siis võib ta küll õue, aga peab sellel päeval jalutama õpetaja kõrval, olema õpetaja lähedal.
  6. Kui laps valetab peab õpetaja kavalusega tõe teada saama
  7. Rühmas ei tohi olla palju mänguasju.
  8. Rühmas peab olema rohkem puslesid, lennuk ja puldiauto (mida tuleb jagada rühmade vahel)
  9. Legolaud on väga vajalik igas rühmas, juurde on vaja keerukamaid lego klotse, koos õpetusega (joonistega)
  10. Rühmas peab tooma 3-4 raamatut ja mängu lasteaia –laenutuspunktist (laost).
  11. Igas rühmas peab olema kindlasti koduste mänguasjade päev. Kõikidel rühmadel võiks olla mänguasjapäev samal päeval.
  12. Lasteaeda ei tohi kaasa võtta neid mänguasju, mis on hirmutavad, sest need võivad tekitada pahasid unenägusid (maskid, sõja-ja võitlusriistad, pahad tegelased), nendega mängitakse kodus.
  13. Mänguasju peab teistega jagama, kui jagada ei taha, siis seda ei tohi lasteaeda kaasa võtta, sellega mängitakse kodus.kui laps võtab, või peidab ära teise lapse asja aitavad õpetaja ja teised lapsed asja lapsel üles leida. Sellel päeval laps teiste laste asju võtta ei või.
  14. Kui laps läheb ilma loata kohta, kuhu ei tohi minna tuleb kutsuda kokku koosolek ja rääkida, kui ohtlik see lapsele on.

IX. Peatükk - lasteaia päev

Päevased tegemised

  1. Rühmas peab olema laste kalender piltidega, et laps teaks, mis on plaanis.
  2. Kõik lapsed peaksid jõudma „hommingusse“ (loe: hommikuringi) õigeks ajaks. Sest hommikuringis ei õpita, vaid tuleb arutada tähtsaid asju.
  3. Rühmas peavad olema reeglid ja piirid, mida võib ja mida ei või – siis on „probleemivaid“ (loe: probleeme tekitavaid) lapsi vähem.
  4. Igas päevas peab olema vaikust ja muusika kuulamist.
  5. Vahel peaks olema rühmadel "avatud uste päev" - siis saab laps mängida teises rühmas, teiste laste ja mänguasjadega.
  6. Vahel võiks olla luba kutsuda lasteaeda mängima sõbra, õe või venna.

Uni

  1. Igal lapsel on kohustus unejutu ajal puhata, kui laps magada ei taha, siis ta pikutab. Pikutada võib ka silmad lahti, siis selg puhkab.
  2. Lapsed, kellel und ei ole võivad pärast juttu kuulamist tegeleda vaikse tegevusega. Olla tuleb väga vaikselt, et kõik teised lapsed saaksid magada.
  3. Suvel võiks 1 x nädalas magada õues telgis.
  4. Vanemad lapsed võiksid 1 x kuus mitte magada ja hoopis olla õues.

Söök

  1. Laps peab toitu vähemalt ühe korra maitsma.
  2. Vahest võiks olla mingit uut moodi toitu ja seda valmistavad ja söövad lapsed ise.

Õppimine

  1. Õpetaja peab kiirematele lastele andma põnevaid lisaülesandeid, siis saavad aeglasemad tegutseda nagu jõuavad.
  2. Õpetaja peab välja mõtlema lastele palju erinevaid põnevaid tegevusi ja rohkem käia põnevates kohtades

Pidu

  1. Lasteaias peab olema palju pidusid – eriti karnevali, diskot.
  2. Lasteaias peab olema heatujupäev – siis saab võtta kaasa igasuguseid koduseid asju.
  3. Veel võiks lisaks olla üllatuspäevi, näiteks -loomadepäev, ujumispäev.

Töö

  1. Iga laps peaks päevas natuke tööd tegema, muidu laps ei oska suurena midagi.

Mänguasjad

  1. Rühmas ei tohi olla palju mänguasju, aga rohkem puslesid, üks lennuk ja puldiauto (mida tuleb jagada rühmade vahel)
  2. Legolaud on väga vajalik igas rühmas, juurde on vaja keerukamaid lego klotse, koos õpetusega (joonistega)
  3. Igas rühmas peab olema koduste mänguasjade päev. Kõikidel rühmadel võiks olla mänguasjapäev samal päeval.
  4. Lasteaeda ei tohi kaasa võtta neid mänguasju, mis on hirmutavad, sest need võivad tekitada pahasid unenägusid, nendega mängitakse kodus.
  5. Mänguasju peab teistega jagama, kui jagada ei taha, siis seda asja ei tohi lasteaeda kaasa võtta, sellega mängitakse kodus.

Peatükk - laste valitsus

  1. Laste valitsusse kuuluvad Männimudila õnne erakonna, sõpruse erakonna, armastuse erakonna ja rõõmu erakonna liikmed.
  2. Rühmade esindajaks on laste poolt valitud õnne, sõpruse, armastuse ja rõõmu ministrid või esindus.
  3. Seadus aitab õigesti käituda ja teha kokkuleppeid.